Weerbare paddenstoelen teelt

Aanleiding: De chemische gewasbescherming voor paddenstoelen is sterk aan banden gelegd en ziektes worden resistenter tegen de bestaande middelen. Daarom heeft de begeleidingscommissie van de Vakgroep Paddenstoelen van het Productschap Tuinbouw samen met de Provincie Limburg een onderzoek gefinancierd , gericht op het versterken van de weerbaarheid van de teelt. Voor dit onderzoek is samengewerkt met de Duitse paddenstoelen onderzoeksinstelling Pilzforum uit Hackenheim.

Weerbaar maken van het teeltsysteem

De paddelstoel zelf is enkel de vrucht van het hele organisme, het grootste gedeelte van het mycelium bevindt zich onder de grond. Om het moment dat er gekeken wordt naar weerbaarheid, moet de oplossing worden gezocht in het substraat en de dekaarde waarop de paddenstoel groeit. Voor planten zijn er al veel verschillende natuurlijke producten die de weerbaarheid van aarde en de wortels (de rhizosphere) verhogen waardoor ziektes minder kans maken. Deze vallen niet onder de gewasbeschermingswet omdat ze uitgaan van een natuurlijk product (micro organisme, schimmel of stof van biologische origine) dat een interactie met de plant of aarde moet ondergaan voor het een remmend effect heeft. Deze worden vaak verkocht onder de naam bodemverbeteraars, biostimulanten of mycorizzia. Helaas zijn er nog geen verbeteraars ontwikkeld die specifiek geschikt zijn voor paddenstoelen.

Het is sterk af te raden om een bodemverbeteraar voor planten te gebruiken in de paddenstoelenteelt, omdat deze vaak groene schimmel (Trichoderma) sporen bevatten. Terwijl deze schimmel een positief effect heeft op de plantwortel, is het één van de prominentste ziektes in de paddenstoelenteelt. Daarnaast is de ziekte onderdrukkende werking van bodemverbeteraars niet gericht op de specifieke paddenstoelen ziektes zoals spinnenwebschimmel, bacterievlek en natte mol. Daarom streeft Eco Consult ernaar om een nieuw soort bodemverbeteraar te ontwikkelen die zich richt op het weerbaarder maken van het mycelium, het substraat en de dekaarde waarop het gekweekt wordt. Om dit te bereiken zijn er in het laboratorium van Pilzforum meer dan 600 verschillende bacteriestammen getest. Deze stammen zijn verzameld op locaties waar de ziektes van nature aanwezig waren, wat de kans op het vinden van natuurlijke vijanden van de ziektes groter maakt. De ziekte remmende werking van de micro-organisme kan, zonder dat de champignon er nadeel van ondervindt, op de volgende manieren plaats vinden:

• Wegnemen van beschikbare ruimte en voedingstoffen in het substraat en de dekaarde
  • Produceren van fungicide stoffen (gericht tegen lagere schimmels)
  • Produceren van antibacteriële stoffen.
  • Het activeren van een natuurlijk immuun reactie van de champignon
  • Het versnellen van de ontwikkeling van de champignon

Stichting Eco consult heeft een viertal stammen geselecteerd op veiligheid en stabiliteit die een sterke ziekte remmende werking vertoonde in lab en veldproeven tegen de ziektes. Voor dit viertal is er een massaproductie pilot gedaan om gevriesdroogd bacteriepoeder te maken. Dit poeder wordt toegevoegd aan het gietwater in de eerste dagen van de teelt en creëert zo een beschermend milieu waar de champignon zich veilig en schoon kunnen ontwikkelen.

Hoofdonderzoeker: Olga Patijn
Contact: onderzoek@stichtingecoconsult.nl

Mede mogelijke gemaakt door:

Logo Prov Limburg gesubsidieerd door (kleur)Logo productshap tuinbouw