Vitamine D verrijkte paddenstoelen

Vitamine D: een nationaal probleem

Aanleiding: 30% van de kinderen heeft een vitamine D tekort in Nederland. Ook 50% van de allochtonen en meer dan 90% van de ouderen hebben een tekort (Jaarverslag 2013 RIVM). De ernstige tekorten komen vooral voor bij kwetsbaardere groepen zoals ouderen en vluchtelingen. De meeste mensen worden met name in de winter niet lang genoeg blootgesteld aan zonlicht om zelf voldoende vitamine D aan te maken. Mensen met een donkere huidskleur hebben een extra uitdaging om in de Nederlandse zon genoeg vitamine D aan te maken. Een tekort veroorzaakt onder andere verminderde calciumopname, spierpijn en lusteloosheid. Dit tekort is op te heffen met de juiste voedingsmiddelen zoals zon verrijkte paddenstoelen en eieren van kippen op speciaal voer van zonverrijkte paddenstoel wortelblokken. In het (Engels gesproken) filmpje wordt het helder uitgelegd.

Zon verrijkte paddenstoelen
Als de paddenstoel in contact komt met zonlicht gaat deze, net als mensen, vitamine D aanmaken. Stichting Eco Consult gaat samen met de zorgboerderij Kwekerij Osdorp een speciale zonlicht (UV) doorlatende kas bouwen. De paddenstoelen worden gedroogd terwijl ze zich vol zuigen met zonlicht. In de winter kan deze kas ondersteund worden met extra UV-lampen. De huidige projectie is dat iemand met 1-5 gram gedroogde paddenstoel al de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D binnen kan krijgen.

Hoofdonderzoeker: Olga Patijn
Contact: onderzoek@stichtingecoconsult.nl